VTM krijgt 10.000 euro boete voor sponsoring rond weerbericht
De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) controleerde de uitzending van het 'Het Weer' bij VTM op donderdag 30 maart 2017 en stelde een inbreuk vast. De zender wordt daarom beboet.
Bij het begin van het programma wordt een sponsorboodschap getoond voor 'Kärcher'. Volgens het Mediadecreet en de parlementaire voorbereidingen mogen sponsorboodschappen niet aanzetten tot consumptie. Door de VRM moet dan ook steeds worden beoordeeld of een sponsorvermelding al dan niet een rechtstreeks koopbevorderende boodschap bevat.
Uit de beelden en het onderzoek blijkt dat de sponsorvermelding in kwestie wel degelijk promotionele elementen bevat die de kijker aanzetten tot consumptie en hem rechtstreeks aanspoort tot aankoop.
Kijker duidelijk wijzen op sponsoringovereenkomst
Artikel 91, 3°, van het Mediadecreet schrijft voor dat kijkers duidelijk gewezen moeten worden op het bestaan van een sponsoringovereenkomst. Een sponsorvermelding dient daartoe een duidelijk identificerend element te bevatten: een duidelijk logo en/of auditieve en/of geschreven tekst.
Tijdens een eerdere informatievergadering ten behoeve van de Vlaamse televisieomroepen heeft de VRM de principes overlopen die gelden bij uitzending van onder meer sponsorvermeldingen. Daarbij is met name gewezen op de noodzaak aan een sponsoridentificatie, gelet op het standpunt van de Europese Commissie hierover.
VTM erkent dat de betroffen sponsorvermelding het duidelijk identificerend element van de sponsor mist.
Bij het bepalen van de sanctie kan de VRM er niet aan voorbijgaan dat Medialaan reeds verschillende gelijkaardige inbreuken heeft begaan die met een administratieve geldboete werden gesanctioneerd.
Gelet op het herhaaldelijk karakter van de inbreuken en het significante marktaandeel van het omroepprogramma, legt de VRM een geldboete op van 10.000 euro.