'Stand van Nederland' over het succes van de Waddeneilanden
Onze Waddeneilanden zijn nog nooit zo populair geweest. Jaarlijks bezoeken 1,5 miljoen mensen de eilandengroep. Vijf jaar geleden waren dat er nog 1,2 miljoen. De Waddeneilanden hebben een unieke economie waarmee het beter gaat dan ooit.
Nergens in Nederland zijn gemiddeld zoveel winkels en horeca per inwoner. 'Stand van Nederland' onderzoekt het succes van de Wadden.
De meeste bezoekers komen uit Nederland. Slechts 18 procent van de bezoekers komt uit het buitenland. Wie eenmaal op de Wadden is geweest is verkocht, ruim 85 procent van de mensen keert terug. Bijna de helft van bezoekers neemt geen vervoermiddel mee op de boot en huren ter plekke een fiets. In 'Stand van Nederland' volgen we het succesvolle bedrijf van de familie Zeelen. Ooit begonnen met vijf huurfietsen op de camping, zijn ze nu uitgegroeid tot de grootste verhuurders van Terschelling.
Van alle bezoekers wil ruim 35 procent het liefst een vakantiehuis huren. Door de enorme vraag naar recreatiewoningen schiet de verkoopprijs omhoog. Een gemiddelde recreatiewoning kost 300 000 euro. In de rest van Nederland is dat 140 000 euro. De snelle omloop is goede handel voor aannemer Romke Dijkstra. Hij is de grootste aannemer op Schiermonnikoog en heeft bijna ieder pand wel gebouwd of verbouwd.
Veel mensen combineren verschillende ondernemingen en verhuren bijvoorbeeld ook een kamer of huisje naast hun woonhuis. Zo ook de familie Bakker. Zij hebben een biologische schapenboerderij met winkel. Daarnaast runnen ze een glamping met 7 luxe tenten. Dankzij de toeristen is de schapenkaas die de schapenboerderij maakt heel populair. Het bedrijf exporteert inmiddels niet alleen naar het Nederlandse vasteland, maar ook naar het buitenland.
'Stand van Nederland', woensdag 6 juni om 20.25 uur op NPO 2.