'Stand van Nederland' over de oprukkende monsterfiles
De files op de Nederlandse wegen kosten ons jaarlijks ruim 3 miljard euro. Het filerecord werd vorig jaar keer op keer verbroken door het fenomeen monsterfile: een file die ZOVEEL impact heeft dat ie nagenoeg het hele land platlegt.
'Stand van Nederland' onderzocht ons fileleed en ging na waarom we toch iedere keer weer aansluiten op het asfalt en zag hoe creatieve ondernemers iets aan deze situatie proberen te doen.
Na het faillissement van Fokker heeft Nederland er weer een vliegtuigbouwer bij. Of eigenlijk een autofabriek die wagens maakt die over files heen kunnen vliegen. 'Stand van Nederland' volgt Robert Dingemanse, eigenaar van Pal V, de eerste Nederlandse vliegende auto. In Raamsdonksveer worden zijn futuristische auto’s op dit moment gefabriceerd.
Verder zien we vrachtwagenchauffeur Marco Hogenboom. Hij staat dagelijks in de file. Dat kost het bedrijf van zijn baas tonnen. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen legt uit dat filerijders eigenlijk net dieren zijn die stukjes territorium op de snelweg willen veroveren. Rob Ruitenbeek heeft zijn eigen oplossing bedacht voor het fileprobleem: hij fietst dagelijks 80 kilometer met zijn velomobiel om de drukke A2 te ontlopen.
'Stand van Nederland' is het wekelijkse economische programma van de NPO. Elke woensdag wordt door een onderzoeksredactie van WNL in samenwerking met de data-onderzoekers van CBS en SCP gezocht naar trends in cijfers en mooie verhalen. Bijzonder is dat de verhalen toegankelijk worden gemaakt, zodat iedereen ze kan begrijpen. En waar het op cijfers aankomt worden er speciale heldere graphics in de reportage verwerkt.
'Stand van Nederland', woensdag 21 februari om 20.25 op NPO 2.